Wederom de fijnere van de twee?
Bij de vorige generatie Bentley Continental stonden er ook een V8 met twee turbo’s en een volvette W12 op de prijslijst. In de praktijk was de V8 nauwelijks minder vermogend en een stuk minder dorstig. Je hebt dus dezelfde prestaties tegen behoorlijk lagere prijzen, en een betere actieradius bovendien. Een no-brainer zou je zeggen? Niets blijkt minder waar.
De W12 is een monument van een motor en wordt in één adem genoemd met Bentley. Toegegeven de motor is ook leverbaar in de A8 en vroeger was deze zelfs leverbaar in de Phaeton maar met het ter ziele gaan van de Phaeton en onbekende levertijden op de A8 W12 is het momenteel aan Bentley om de eer in W-vorm te verdedigen.
Toch zou ik altijd voor de V8 gaan, de motor klinkt naar mijn mening beter, heeft een betere actieradius en is amper minder snel. Vooral de actieradius is het allerbelangrijkst in een Grand Tourer.