Volgens de Duitse pers gaat het een doorslaand succes worden. De BMW 1-serie met voorwielaandrijving. Er is minder ruimte nodig voor het totale pakket dat in de aandrijving moet voorzien en bij een groot Duits onderzoek had 80 procent van de ondervraagden geen idee of de eerste of tweede generatie voor- of achterwielaandrijving had.
Een bizar gegeven. Temeer omdat deze getallen insinueren dat het gros van de mensen geen idee heeft hoe een auto hoort te sturen. Het argument van de Duitse pers? Een 116i of 118d heeft zó weinig vermogen dat het haast onmerkbaar is waar de aandrijving vandaan komt. Wat mij betreft een grote grap. Je merkt het wel degelijk. Regent het? Dan is zelfs een 114i met uitgeschakelde tractiecontrole voldoende om de kont van je junior BMW maximaal opzij te trappen.
Toegegeven als je 120 op de snelweg rijdt maakt het niet heel veel verschil maar zelfs bij alleen een keer sportief optrekken zou je toch al moeten merken dat de voorwielen zich slechts druk hoeven te maken om de in te zetten koers en de achterwielen de voorwaartse beweging verzorgen.
Dan terug naar de compleet nieuwe 1-serie. De auto staat voor later dit jaar op de planning en gaat voort borduren op de kennis die BMW bij Mini en met de 2-serie Active Tourer heeft opgedaan. Beide zijn prima rijdende auto’s maar halen het wat mij betreft niet bij een 1-serie met achterwielaandrijving.
In een eerste rij-impressie laat AutoBild weten dat er vrijwel geen verschil te merken is tussen de nieuwe voorwielaandrijver en de uitgaande achterwielaandrijver. Daarnaast zou de nieuwe 1-serie zó goed zijn dat het niet meer uitmaakt dat het nu een voorwielaandrijver is. Dat laat ook direct zien hoe diep het Duitse autojournaille er in zit bij de fabrikanten want waag het om eens een kritische noot te kraken. Pas als de geest maximaal uit de fles is kan een AutoBild zich permitteren om ook eens negatief over een fabrikant te schrijven maar al het voorgaande laten ze aan zich voorbij gaan. Gelukkig merken ze wel op dat de nieuwe tellers van BMW echt niet door de beugel kunnen en dat ze die bij Peugeot zouden moeten laten, toch nog een kritische noot na een oneindige lofzang.
We mogen toch van een ervaren autojournalist verwachten dat hij het verschil merkt tussen een voor- en achterwielaangedreven auto en dat hij ook kan vaststellen dat een voortrekker nooit de balans kan bieden van een achterwielaandrijver.
Ik geloof best dat BMW een prima voorwielaangedreven 1-serie kan maken en als de cijfers kloppen snap ik die keuze zelfs heel goed. Maar daarom mogen “wij” de echt liefhebbers toch nog wel een traantje laten om wederom de dood van een “echte” lay-out?
Bron afbeeldingen: www.motorauthority.com en www.moto1.com